Van idee tot realiteit - Hoe kasten een van de bestsellers van AJ Producten werden
Kasten zijn voor veel mensen vanzelfsprekend. Maar er gaat veel denkwerk en ervaring zitten in het maken van een efficiënte opbergruimte. Dit is wat er gebeurt als er een bestseller wordt gemaakt. ''We houden de klassiekers in ere en ontwikkelen tegelijkertijd nieuwe voor de huidige maatschappij,” zegt Karl Johansson van AJ Producten.
Plaatstalen kasten zijn te vinden in bijna elke werkplek - van industrieën tot kantoren. We zien ze ook in zwembaden, stadions, ziekenhuizen en sportscholen. Maar er is een groot verschil tussen lockers en kasten. Naast het feit dat ze hun functie vervullen door opbergruimte te bieden, kunnen ze op verschillende manieren worden ontworpen om aan verschillende behoeften en verschillende gebruikers te voldoen.
Iemand die dit weet is Karl Johansson, inkoper bij AJ Producten. In ons assortiment van bijna 15.000 producten voor kantoren, scholen, magazijnen, industrie en kleedkamers behoren kasten tot de best verkopende producten. In 2023 hebben we ongeveer 77.000 kasten van verschillende modellen verkocht en geproduceerd.
''We hebben de hele stroom in eigen handen, van idee tot productie en verkoop,” zegt hij.
Maar het gaat niet alleen om kwantiteit, ''elke kast is zorgvuldig uitgedacht en ontworpen'', zegt Karl Johansson.
Kasten zijn complexer dan je op het eerste gezicht zou denken. Er is van alles, van standaard kasten tot kasten op maat die zeer specifieke problemen oplossen. “Als we een product ontwikkelen of aanpassen, denken we na over ergonomie, kwaliteit en duurzaamheid,” vervolgt hij:
“Vaak zijn het de accessoires en het beslag die het verschil maken. Van de buitenkant zien twee kasten er misschien hetzelfde uit, maar als je ze opent, hebben ze een heel ander gebruik.''
Tip! Veel van onze kledinglockers kunnen op maat worden gemaakt en aangevuld met slimme accessoires. We hebben een breed assortiment, van verschillende sloten tot onderstellen.
Van plaatstaal tot kast
De reis van idee tot afgewerkte kast begint vaak op ons hoofdkantoor in Halmstad, waar ontwerpers nieuwe concepten schetsen - en eindigt in de eigen fabriek van AJ Metal Design in Slowakije, waar het al drie decennia lang lockers, opbergkasten en stellingen produceert. Als de kasten klaar zijn, worden ze naar het magazijn van AJ Producten in Halmstad, Zweden gestuurd voor een snelle levering aan de klant.
''Zodra we op het hoofdkantoor een idee hebben, werken we samen met de ontwerper om te visualiseren wat we willen maken. We beginnen met het opstellen van een eerste briefing voor wat we proberen te ontwikkelen en dan betrekken we de fabriek er al vroeg bij. We krijgen hun feedback - bijvoorbeeld het veranderen van de diepte of een bepaalde afmeting om het materiaal beter te benutten.''
“Een eigen fabriek geeft ons controle over de kwaliteit, de mogelijkheid om duurzame oplossingen te implementeren en, niet in de laatste plaats, om kasten op maat te produceren,” zegt Karl Johansson.
“Wat ik het grootste voordeel vind, is dat we gezamenlijke plannen kunnen opstellen voor gemeenschappelijke doelen. Er is een heel ander soort teamgeest dan wanneer je met een externe fabrikant werkt,” zegt hij.
Een voorbeeld hiervan is hoe de CREATE productlijn is ontwikkeld. “De kasten werden door ons zelf ontworpen en samen met onze eigen fabriek werd een unieke oplossing gecreëerd. Na de lancering werd CREATE bekroond tijdens de Red Dot Awards ontwerpwedstrijd. Het is een fantastische erkenning die ons motiveert,” zegt Karl Johansson.
De eigen fabriek biedt ook de mogelijkheid om voortdurend verbeteringen door te voeren.
Meer vraag door maatschappelijke trends
Wat Karl Johansson interessant vindt aan zijn werk, is dat maatschappelijke trends en gebeurtenissen worden weerspiegeld in de producten en de vraag. Eind 2023 nam de Zweedse politie bijvoorbeeld het besluit om tassen te verbieden bij grote evenementen, zoals concerten, beurzen en festivals. Dit betekende dat AJ Producten onmiddellijk werd benaderd door klanten die kluisjes nodig hadden om betere opbergmogelijkheden te bieden. Zo is in Nederland ook stijgende vraag voor (telefoon)lockers door de afschaffing van telefoons in klaslokalen.
Een ander voorbeeld is hoe lockers voor leerlingen fysiek zijn veranderd door digitalisering.
“Vroeger waren onze lockers aangepast aan hoe het onderwijs er 10 jaar geleden uitzag, toen je veel ruimte nodig had voor mappen en boeken,” zegt Karl Johansson.
Maar het onderwijs is tegenwoordig anders, met minder boeken en meer aandacht voor tablets, laptops en andere kleinere voorwerpen.
“Goed voor het milieu en je portemonnee”
De afgelopen jaren is duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel van ons werk geworden. Zowel bij het ontwerpen van nieuwe kasten als bij het ontwikkelen van bestaande kasten.
''We kijken veel naar hoe we onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen - zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Kunnen we bijvoorbeeld de grootte of dikte van een onderdeel verminderen? Dit kan een grote positieve impact hebben op de CO2-uitstoot,” zegt Johansson.
“Ik zie hier voortdurend bewijzen van, dat wanneer je met duurzaamheid werkt, het je dwingt om nog een keer na te denken over het product, en dan kom je vaak met slimme oplossingen die niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.''